ESEJ IZ REKLAME NA TEMU KREATIVNOSTI


     Reklama, odnosno oglašavanje predstavlja vid komuniciranja u marketingu pomoću kojeg se predstavlja neki proizvod ili usluga. Tačnije, ovakvom komunikacijom sponzor reklame pokušava da ubijedi potencijalne potrošače da je njihov proizvod ili usluga baš ono što im treba. Da bi reklama bila primjećenja i da bi pažnja publike bila usmjerena na nju, ona mora da bude kreativna, zanimljiva i jedinstvena.
     Danas živimo u vremenu kada su reklame neizbježne, svuda oko nas su. Viđamo ih na televiziji, u novinama, na proizvodima, autobusima, bilboridima i slično. Ono što je sigurno a to je da reklame svakako vrše uticaj na nas. Nekada ih i sami ne primjećujemo baš upravo zbog toga što nisu kreativne. I kada nas ne zanimaju i kada ih izbjegavamo, ako vidimo zanimljivu reklamu, mi ćemo obratiti pažnju na nju. Reklama ne mora da prikazuje proizvod ili uslugu koja nama treba ali je svakako na ostavila utisak sviđanja pa i oduševljenja.
     Glavna prednost reklame, odnosno oglašavanja je što ona omogućava slanje istaknute poruke velikoj grupi potrošača brže nego bilo koja druga forma komunikacije. Većina ljudi su znatiželjni i dosta obraćaju pažnju na nove reklame i nove proizvode koji izlaze na tržište. Njih obično privuče sama kreativnost i unikatnost reklame što ih motiviše da kupe i isprobaju taj isti proizvod. Postoji varijanta da će im se taj proizvod svidjeti a postoji suprotna varijanta gdje im se proizvod uopšte neće svidjeti, čak šta više razočaraće se. To se obično desi kada reklama svojim savršenstvom i kreativnošću ustvari samo izmanipuliše sa nama. Zbog takvih situacija, mnogi i ne vole reklame. Isto tako, postoji dosta ljudi koji je teško ubijediti da probaju nešto novo jer su takve osobe dugi niz godina „vjerne“ nekim proizvodima. 
     Najčešća pitanja koja postavlja kako publika tako i sam sponzor kada želi da predstavi svoj proizvod ili uslugu je – Šta je potrebno za dobru reklamu. Na ovaj odgovor mu mogu odgovoriti ljudi iz reklamnih agencija ili neko ko se bavi kreiranjem i osmišljavanjem reklama. I jedni i drugi će mu ponuditi plan izgleda svoje reklame u kojoj se baš njihov prizvod ističe jer je pun kreativnosti i univerzalnosti. Samo doro osmišljena reklama može prodati proizvod. Proizvod ili usluga mogu da budu dobri ili loši ali reklama mora biti dobra. Ona treba da se ističe iz mora svih dosadnih reklama koje se prenose iz kalupa u kalup i tako ponavljaju. Takve reklame publika ne voli, izbjegava ih ali ih takođe zna napamet jer se stalno ponavljaju.
     Svjedoci smo da se današnje reklame dosta razlikuju od prijašnjih reklama od prije nekoliko godina kada su sponzori imali i manji budžet a samim tim i manje mogućnosti. Danas se, zahvaljujući napredku tehnologije, reklame dovode do perfekcije. Upravo zbog toga, sponzori kao da se takmiče čija reklama će biti bolja. Uvijek je cilj da se nadmaši konkurencija. U današnjem medijskom prostoru, skoro je nemoguće oblikovati stav i namjere potrošača pa je proizvođačima još teže i izazovnije istaknuti se među mnoštvom konkurencije. Potrošači više ne očekuju napredak od samog proivoda već i od reklame. 
     Neke reklame imaju takvu moć i snažnu poruku koja nam garantuje kvalitet. Nekada je taj kvalitet opravdan ali nekad i nije. Danas, na primjer, postoji dosta reklama za parfeme i ostalu kozmetiku u kojima se pomoću seksipila šalje jasna poruka da ćete koriteći njihove prouvode biti privlačni kako za vašeg partnera tako i za okolinu uopšteno. Na ove reklame najviše „nasjedaju“ žene koje i najvišei analiziraju obraćaju pažnju na kreativnost reklame. Ono što je problem kod ovih reklama posebno je ta ukalupljenost i sličnost pri predstavljaju proizvoda ili usluge. Upravo zbog ovoga, reklame se na neki način ne razlikuju. Tačnije sve je manje reklama koje prikazuju neki novi kozmetički proivod na nov i jedinstven način.
     Danas je kreativnost u reklami jako teško postići. Postoje reklame koje su specifične ali su publici nejasne a samim tim i nezanimljive. Takođe, postoje poruke koje ne šalju jasnu poruku što je takođe greška. U ovakvim situacijama, pažnja potrošača na reklamu neće biti dugo zadržana. Baš suprotno, tu istu reklamu će početi izbjegavati. Kada se osvrnemo na reklame iz prošlosti u kojima je priča u samoj reklami bila nezanimljiva i monotona, jasno vidimo pomak u kreativnosti ali on nije dovoljan. Publika je željna nečeg novog, što će im privući ali i zadržati pažnju. Nešto što će ih natjerati da zavole i proizvod ali i njegovu reklamu. To su obično lako pamtljive reklame sa dosta maštovitih i univerzalnih elemenata kojih ćemo se uvijek sjećati. 
     Jedan od elemenata lako pamtljive ali i kvalitetne reklame je sam slogan. Isto tako, važan element je muzika u samoj reklami koja nam se uvuče u uši i kada god je čujemo sjetimo se proizvoda za koji je vezan. Kada znamo gdje leži kreativnost, odličnu reklamu možemo napraviti i za malo vremena i malo novca. Sve je u kreativnosti. Jer, ako zaboravimo kakva je reklama bila, to znači da smo zaboravili i sam proivod. 
     Po mišljenju mnogih, dobre a možda i najbolje reklame ima Coca-Cola koja svaki put nadmaši sledeću. Njene reklame najviše se emituju za vrijeme praznika jer one kod publike bude osjećaj sreće, ljubavi i iščekivanja zbog prestojećih praznika. Pored Coca-Cole, Durex takođe ima par zanimljivih reklama. U svakoj reklami obično šalje istu poruku ali uvijek na drugačiji način. 
     Reklama koja sadrži nove, neobične kompleksne elemente, povezane na način da estetski reprezentativni i fleksibilni sigurno će ostati urezana u pamćenje i svidjeće se publici a to je cilj svakog sponzora ali i reklamne kampanje.