Značaj
vaspitanja
Vaspitanje
je poseban proces koji ima za cilj da stvori određen kodeks razmišljanja i
ponašanja kod ljudi. Stoga, vaspitanje je kako individualan, tako i društveni
proces. To je kompleksan proces koji se sastoji od mnogo faktora i zahtijeva
određene uslove. Vaspitanje bi trebalo za cilj da ima dobrobit za onog koji se
vaspitava, kao i za njegovu okolinu. „To je proces u kojem njegovi osnovni
subjekti (vaspitanik i vaspitač) kroz komunikaciju i interakciju planiraju,
ostvaruju i vrednuju ukupni razvoj ličnosti.“ (Grupa autora, 2000: 22).
Vaspitanje treba da stvara kvalitetne ličnosti koje će kasnije biti dio
kvalitetnog društva. Neki autori smatraju da se ličnost „ne može vaspitavati
izvan društva“ kao i da „društvo ne bi opstalo bez vaspitanja ličnosti“ (Grupa
autora, 2000: 22).
Oglašavanje predstavlja vid komuniciranje između spoznzora, tačnije reklamne agencije i publike. Ovom vrstom komunikacije, javnosti se predstavljaju neki proizvod ili usluga. Svako oglašavanje mora da ima neophodne informacije vezane za proizvod ili uslugu ali isto tako i ubjedljivu poruku koja obećava kvalitet i zadovoljstvo. Cilj svakog oglašavanja je da pridobije pažnju i zainteresovanost potrošača a samim tim i da ostvari marketinški profit. Glavna prednost reklame, odnosno oglašavanja je što ona omogućava slanje istaknute poruke velikoj grupi potrošača brže nego bilo koja druga forma komunikacije
Najpoznatiji izvori oglašavanja su masovni mediji poput: radia, televizijje, štampe i interneta. Za sada, možda najveću prednost po pitanju oglašavanja, ima televizija. Svima su nam već poznate funkcije i karakteristike televizije kao jednog od najmoćnijih masovnih medija. Kao takva, televizija nam omogućava i audio i vizuelni prikad raznoraznih informacija. Među tim informacijama podrazumijevamo i oglašivačke informacije koje su zavladale nekoliko godina unazad.
„Volney Palmer je osnovao prvu oglasnu agenciju u Bostonu 1841. godine. U Philadelphiji je utemeljena prva veća marketinška agencija N. W. Ayer&Son 1875. godine. 1950. godine DuMont Television Newtwork, prva komercijalna televizijska mreža, prodala je vrijeme oglašavanja sponzorima. 1960. godine se pojavljuje moderniji pristup oglašavanju, a posebno je bila važna kreativnost.“ (http://reklamiranje.net/povijest-oglasavanja/)
Zahvaljujući napredku tehnologije, napredovale su i sve reklame, a posebno televizijske. U moru reklama, kojima smo svakodnevno okruženi, televizijske reklame se najviše ističu i ostavljaju najveći utisak na nas. Neke ostave bolji a neke lošiji utisak. U svakom slučaju, televizijske reklame su dosta zanimljivije i kreativnije od štampanih i radio reklama. U njima smo pored teksta i slike ubacili i audio i video efekte koji upotpunjuju samu reklamu.
Svaka televizijska reklama predstavlja određeni proivod ili uslugu. Međutim, svaka reklama ima različit uticaj na publiku, tačnije potencijalne potrošače. U današnje vrijeme dolazi se do takmičenja između spozora i kompanija kao i reklamnih agencija kada je u pitanju stvaranje televizijske reklame. Za neke reklame je potreban visok budžet da bi bile uspješne i primjećene.
Sa druge strane, postoje i reklame u koje se nije ulogalo puno novca ali su svojom kreativnošću i unikatnosti privukle pažnju velikog broja publike. U svakom slučaju, u oglašavanju se najvećim dijelom koristi manipulacija u vidu predstavljanja proizvoda. Na sve moguće načine se pokušava utjecati na potencijalnu publiku. U ovim slučajevima najviše se utiče na emocijonalnu stranu publike, odnosno potrošača. Najbolji primjeri za to su reklame u kojima se prikazuju porodični životi te osećanja sreće, zadovoljstva, ispunjenosti. Takođe, u mnogim reklamama, naručito televizijskim, se koriste i osjećanja tuge, straha, nezadovoljstva. Ove emocije možda i više privlače pažnju publike.
Dosta ljudi ne voli i čak šta više izbjegava reklame. Živimo u vremenu kada su reklame svuda oko nas ali isto tako imaju jako veliki uticaj na nas, htjeli mi to ili ne. Jedno je sigurno, većina ljudi će gledajući neki televizijski sadržaj izbjegavati reklame koje se pojavljuju u određeno vrijeme. Isto tako, postoje ljudi koji prate televizijske reklame sa ciljem da se upoznaju sa nekim novim proizvodom ili uslugom koji im je možda potreban.
U moru televizijskih reklama, svakako možemo izabrate dobre i loše, zanimljive i nezanimljive reklame. Publika najviše voli reklame u koje se ulaže veliki trud a samim tim i raznorazni efekti poput slike, zvuka, pozadinske muzike pa i same priče koja se odvija u reklami. Danas je jako primjetno da publika više ne očekuje bolje od samog prozvoda nego to očekuju i od same reklame za isti. Upravo zbog toga danas je jako teško zadovoljiti potrebe potrošača.
U prošlosti, televizijsko oglašavanje je bilo dosta jednostavnije, kraće ali isto tako sa dosta manje efekata bilo audio, bilo vizuelnog. Nekadašnje televizijske reklame su bile vrlo konkretne i jasno su prikazivale neki proizvod ili uslugu. Bez obzira što su sve bile dosta slične, gledaoci su uživali gledajući ih. Bez obzira šta predstavljali, „glumci“ u reklama su bili i spontani ali i profesionalni. Proizvod je bio jasno predstavljen a i sama reklamna poruka je bila jasna dok je danas malo drugačije.
Dosta današnjih televizijskih reklama su jako konfuzne i dvosmislene. Neke od njih su možda i zanimljive ali većina njih kod publike stvara kontraefekat i odbojnost. Svaki potrošač ima pravo i treba da zna sve neophodne informacije koje ga zanimaju o proizvdu ili usluzi. Neke današnje televizijske reklame uskraćuju svoju ciljnu potrošačku grupu za informacije što rezultuje slabim interesovanjem a samim tim i potrošnjom.
Suprotno lošim, postoje i dobre reklame koje su zahvaljujući kvalitetnom i kreativnom oglašavanju ostvarile povjerenje kod publike. U njih je uloženo dosta truda, mašte i vremena. Bez obzira koliko puta bile emitovane, takve televizijske reklame i poslije prvog puta ostaju urezane u pamćenje. One reklame koje publika ne zapamti rezultiraju tome da će i sam proizvod biti zaboravljen ubrzo.
Ono što je jako važno za televizijsko oglašavanje je i sam termin u kojem će se prikazati. Polazimo od predpostavke da je većina ljudi naveče u svojim domovima i da upravo tada, poslije napornog radnog dana gleda televiziju. Najbolji primjer za to su reklame koje se prikazuju u takozvanom prime time-u. One su najskuplje ali daju izuzetno dobre rezultate.
Trebamo biti svjesni da živimo u vremenu gdje nas pretrpavaju bitnim i nebitnim informacijama. Ovo je vrijeme gdje smo svi pod uticajem masovnih medija, bili mi toga svjesni ili ne. Isti slučaj je i sa reklamama. Na nama je samo da izaberemo one prave a samim tim ćemo se ograditi viška nebitnih i nepotrebnih informacija a samim tim i proizvoda ili usluga koje nam nude reklame.